Cara Atasi Masalah Kolesterol

Update Wednesday, December 4, 2013 at 10:59 PM. Dalam topik Tips

Tiap-tiap hari jika kita makan maka kita tak sempat mengukur berapakah sukatan untuk tiap-tiap kandungan zat yang ada di dalam makanan itu. Lebih-lebih lagi ramai orang yg tidak tahu apakah kelompok makanan yang mereka makan itu. Adakah ia mengandungi lemak, karbohidrat, protein, gula dan sebagainya pada paras yg tidak dijangka. Pasti juga ramai yang makan mengikut udara nafsu kerana kesukaan mereka mengonsumsi makanan yang dirasakan benar-benar lazat.


Misalnya mereka sukai makan nasi berlauk ayam namun tak sukai bakal sayur atau ulam yang disebutkan pahit terasa, barangkali. Maka jika dikerjakan saringan kontrol kesihatan keatas misal darah mereka maka barangkali tiap-tiap dari kita bakal rasa takut serta terperanjat bakal keputusannya kelak. Paras gula, kolesterol, lemak, urine dsb tunjukkan keseimbangan yg tidak benar. Kolesterol jadi satu bahan yang merbahaya jika kita makan berterusan makanan berasaskan daging serta lemak. Untuk menyeimbangkannya kita perlulah mengambil sayur-sayuran.

Tetapi demikian pada mereka yang sudah hadapi persoalan kolesterol ini mari kita cermati apakah beberapa langkah lumrah butuh di ambil untuk mengawal paras kolesterol itu.

1. Diperingkat penyediaan makanan maka beberapa langkah seperti yang diterangkan oleh biovco. com perlulah diamalkan. Misalnya buang kulit ayam sebelum saat dimasak, elakkan menaikkan perasa sos kedalam makanan, elakkan memakai minyak, lebihkan mengonsumsi ikan serta lain lain lagi.

2. Pakai minyak tak hanya dari pada minyak masak umum untuk memasak seperti minyak zaitun, minyak kacang soya, minyak bunga matahari serta seperti sebagaimana disyorkan oleh sitik. wordpress. com

3. Hidangan juga butuh diambil. Seperti yang disyorkan oleh iskandarirfan. blogspot. com, elakkan menyajikan makanan seperti coklat, aiskrim, susu pekat dan sebagainya lagi. Lebihkan makanan berkacang, buah-buahan dan sebagainya lagi. Rahsia 10 Type Makanan Anti Kolesterol. Mari kita semak apakah 10 type makanan ini jadi kesukaan anda atau tak. Ini kerana bila ia jadi teratur pengambilan seharian, anda barangkali tak alami persoalan kolestero.

Namun sekiranya anda tak menyukainya maka pikirkan dimasa akan tiba bahawa ia bakal terus jadi sajian seharian buat anda untuk mengawal kolesterol itu.

1. Kacang soya – disiapkan tidak sangka dalam apa wujud juga seperti minuman susu soya, jadi pelengkap masakan gulai, taufufah, taufu, tempe dsb.

2. Kuaci – disiapkan samada dalam wujud snek atau kuih.

3. Buah Kering – buah-buah yang sudah diolah serta dikeringkan seperti dari type limau.

4. Epal – diolah jadi juice atau dimakan demikian saja.

5. Ikan Tuna – atau apa-apa ikan laut dalam yang kaya omega-3 serta asid lemak.

6. Kacang Tanah – mengandungi vitamin E.

7. Mangga – mengandungi vitamin C serta di sajikan samada dalam wujud juice atau dimakan demikian saja.

8. Kismis – dapat mengurangkan kolesterol sejumlah 8% dengan tiap-tiap pengambilan 400 kalori kismis tiap-tiap hari.

9. Oat – penyerap utama kolesterol didalm darah.

10. Jambu batu – dapat turunkan hingga 18. 8% kolesterol dengan pengambilan 400gm satu hari.

Tulis Komentar Kamu dibawah, pilih Name/URL atau pilih Anonymous.

0 Komentar untuk "Cara Atasi Masalah Kolesterol"

Post a Comment